Monday, August 13, 2012

ورزقان و مجتمع مس سونگون



ورزقان و مجتمع مس سونگون


روستای سونگون

معدن مس سونگون
و کارخانه تولید مس سونگون در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله این کانسار از شهر تبریز ۱۳۰ کیلومتر، از اهر ۷۵ کیلومتر و از ورزقان ۳۰ کیلومتر بوده و در محدوده روستای تخریب شده سونگون واقع است


روستای سونگون که در نزدیکی این معدن قرار داشت، با مرور زمان و به علت آسیب های وارده ی ناشی از فعالیت این کان، خالی از سکنه شد.
40 درصد خوراک مس سرچشمه ی ایران توسط مس سونگون تأمین می شود و این در حالی است که مدیران استانی و مسؤولان مربوطه به صورت مداوم، تقاضای ارائه ی تسهیلات واقعی را دارند و نتیجه ی حاصله به سمت کرمان، بلوکه می شود!
 

عنوان : ثبت رکورد توليد کنسانتره در مجتمع مس سونگون
تاريخ : 03/03/1391


 مجتمع مس سونگون با تولید 14503 تن کنسانتره خشک و 4174  تن مس محتوي در اردیبهشت ماه رکورد جدیدی را خلق کرد.
به گزارش نیسیکو،این میزان تولید به ترتيب 4/7 و 4/10 درصد نسبت به برنامه پيش‌بيني بالاتر بوده است.
براساس این گزارش،کنسانتره توليدي اردیبهشت بيش از 2/3 درصد رکورد ثبت شده قبلي را ارتقاء داده است.
همچنين مس محتوي توليدي سال 91 تا پايان ارديبهشت‌ماه نسبت به برنامه 7/7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/5 درصد رشد داشته است.

..................................................................................................................................................................



دوشنبه 23 مرداد -509


از سال 1355 که قرار شد شرکت مس سونگون ورزقان، زیر لوای شركت ملي صنايع مس ايران قرار گیرد، سی و پنج سالی می گذرد.
به گزارش سولدوز به نقل از کیوسک، گذر سال های متمادی، تأثیر مثبت چندانی بر منطقه ای که این کان در آن واقع شده، نداشت. مردم منطقه کم کم به دیدن چهره های نا آشنا و سیه چرده ی جنوبی عادت کردند و با کمبود آب و آلودگی های هوایی اش، خود را سازگار ساختند.





اکنون نیز مس سونگون، شرکتی که در حال حاضر 40 درصد ذخیره ی مس کشور را دارا است و دومین استخراج کننده ی مس در سطح کشور می باشد، نه تنها پیشرفت و توسعه ای را برای مردمش حاصل نکرده بلکه هر روزی که می گذرد، بیش تر آن ها را به سمت محرومیت و مهاجرت سوق می دهد و در مقابل، مردم جنوب کشور را روز به روز مرفه تر می گرداند!
تا 22 تیر 85، سونگون همانی بود که قرار بود باشد. اما سفر هیئت دولت به استان آذربایجان شرقی و قرار گرفتن "احداث کارخانه ی ذوب و پالایشگاه مس کاتد در محل معدن مس سونگون و توسعه ی معدن مس سونگون با سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری" به عنوان یکی از 70 مصوبه ی سفر استانی، خوشایند مردم منطقه و مدیران استانی شد؛ چرا که امید آن می رفت تا ورزقان و منطقه ی آذربایجان، آن گونه که در حقیقت است، قطب صنعت کشور باشد.
طرح توسعه ی مس سونگون، ایجاد کارخانه ی فاز دوم تغلیظ، کارخانه ی ذوب، ‌واحد پالایش دویست هزار تنی و کارخانه ی اسیدسازی را شامل می شد که با عملیاتی شدن آن، کنسانتره ی مس تولیدی سونگون به کرمان انتقال نمی یافت و شاید این همانی است که نباید تحقق یابد تا هم چنان کرمان در میدان توسعه یکه تازی کند؛ چرا که این طرح، با گذشت بیش از پنج سال از تصویبش، هنوز که هنوز است اجرایی نشده تا معادلات پیش بینی شده ی استانی برای توسعه ی این منطقه بر هم بخورد.

پس لرزه های اجرایی نشدن طرح مذکور، اواخر اردی بهشت 88 میان استاندار آذربایجان شرقی و مدیرعامل شركت ملي صنايع مس ايران اتفاق افتاد.
احمد علیرضا بیگی که از سردمداری دست های پشت پرده در عدم اجرای چنین برنامه هایی گلایه داشت، در برابر مدیرعامل شركت ملي صنايع مس ايران ایستاد. او با انتقاد شدید از جبهه گیری شركت ملي صنايع مس ايران، علت خارج شدن درآمد شرکت مس سونگون از این مجموعه و هزینه ی آن در جاهای دیگر را جویا شد.

نزدیک دو سال از روزی که این درگیری لفظی اتفاق افتاد و در پی آن، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: «مرا به خاطر عملکرد ضعیف مدیران قبل سرزنش نکنید»، می گذرد. اگر آن روزها مردم این خطه از ایران زمین درصدی نسبت به این جمله ی مدیرعامل باور یافتند، امروز دیگر برایشان ثابت شده که این مدیر نیز چون مدیران سابق مجموعه یا چندان اختیاری در اجرا و مدیریت ندارد یا او نیز دوست ندارد سهم آذربایجان به مردمش برسد تا مگر...
اما با ساده ترین مقایسه ها نتایج قابل توجهی به دست می آید که به راحتی می توان چرایی موضوع را حدس زد.

• روستای سونگون که در نزدیکی این معدن قرار داشت، با مرور زمان و به علت آسیب های وارده ی ناشی از فعالیت این کان، خالی از سکنه شد.
• 40 درصد خوراک مس سرچشمه ی ایران توسط مس سونگون تأمین می شود و این در حالی است که مدیران استانی و مسؤولان مربوطه به صورت مداوم، تقاضای ارائه ی تسهیلات واقعی را دارند و نتیجه ی حاصله به سمت کرمان، بلوکه می شود!
 

• کرمان با استفاده ی مستقیم از منابع درآمدی معادن مس سرچشمه و مس بابک و بهره مندی غیر مستقیم از مس سونگون، باشگاه های ورزشی مجهزی را در اکثر شهرهای بزرگ و کوچکش ایجاد کرده و در آن ها سرمایه گذاری های میلیاردی انجام می دهد. در قبال این عملکرد، چند سال پیش تنها برای این که صدای اعتراض مردم و مسؤولان آذربایجان شرقی خاموش گردد، باشگاهی با نام مس سونگون تأسیس شد که تیم بسیار ضعیفی با کم ترین بنیه ی مالی در ورزقان شروع به کار کرد. باشگاهی که اعتبار سالانه ی اختصاص یافته به آن حتی نمی تواند با هزینه ی ماهانه ی یکی از باشگاه های کرمانی مقایسه شود.
این بی انضباطی مالی در حالی صورت گرفته که پشتکار و علاقه ی مردم تبریز و جوانان آن نسبت به ورزش در دفعات مکرر بر همگان اثبات شده است. تیم های فوتبال تراکتورسازی، شهرداری، ماشین سازی و... گواه این مسئله می باشد. اما در قبال آن و با سرمایه گذاری های هنگفتی که بر تیم های فوتبال مس سرچشمه، مس رفسنجان و... انجام شده، هیچ حرکت و پیشرفت قابل توجهی در این تیم ها دیده نمی شود.
• بیش از 30 سال، زمان سپری شده از روزهایی که معدن مس سونگون دوباره آغاز به استخراج کرد؛ آن روزها مهندسان و کاردانان پایتخت نشین و جنوبی آمدند تا کارها پیش رود. آن روزها درصد کارگران بومی حتی یک به صد نبود چه رسد به مهندسان و ناظرانش! امروز نیز تنها برخی از کارگران این معدن بزرگ را بومیان تشکیل می دهند.
اما سؤالی که پیش می آید این است: چرا در این سی و چند سال نیروهای بومی، برای این کار پرورش نیافته؟ چه قصدی از عدم آموزش کارگر و مهندس متخصص بومی وجود دارد؟ آیا دلیل کار مذکور جز این است که شرکت ملی صنایع مس ایران که در 12 تیر 1351 با عنوان شركت سهامی معادن مس سرچشمه ی كرمان تشکیل شد، دوست دارد که صنعت مس کشور ابتدا در انحصار کرمان و سپس پایتخت باشد؟
• مسئله ی دیگر، گردش های مالی شرکت مس سونگون آذربایجان است که مشخص نیست در کدام بانک ها انجام می شود؟ بانک های استانی یا بانک های جنوب و پایتخت؟ اخیرا مدیر عامل شرکت مس سونگون از گردش مالی و سپرده گذاری 50 میلیارد تومانی شرکت مس در بانک های استان خبر داده بود. موضوعی که همین مسوول در جلسه ای خصوصی آن را تکذیب کرده است!
• تمام این مسائل را که به کناری بگذاریم، آنچه بیش از همه مردم منطقه و مدیران استانی را می آزارد، آسیب های شدید زیست محیطی ای است که بر این خطه تحمیل شده است. حکایت مردم ورزقان و منطقه ی ارسباران همان حکایت «آش نخورده و دهان سوخته» است. برداشت های مالی، سرمایه گذاری های کلان و هر آنچه مزیت است، نصیب جنوبی ها و تهرانی جماعت شده و دودش به خورد مردم منطقه داده می شود.
گونه های زیست محیطی ای که در اثر آلودگی های ناشی از معدن در معرض انقراض قرار می گیرند، حامیان و مدافعان محیط زیست را به شدت گران کرده است.
از سوی دیگر نیز حدود یک سوم ذخیره ی آبی سد ستارخان که هم اکنون در مس سونگون استفاده می شود، به طور کامل جوابگوی بخش کشاورزی منطقه است.
حالا این سؤال پیش می آید که چه لزومی به فعالیت این معدن در منطقه وجود دارد؟ چرا بار دیگر این باید آذربایجان شرقی باشد که مورد ظلم قرار می گیرد؟ اگر قرار است که منطقه ی آذربایجان همیشه پله ای برای دیگر شهرهای کشور باشد و خودش با وجود پتانسیل های بالقوه و بالفعلی که دارد، عقب مانده تر از سایر استان های مشابه به حیات خود ادامه دهد، این اعمال بی تدبیری ها تا چه زمانی مردم منطقه را آزار خوهد داد؟

برچسب‌ها: مس سونگون, مس کرمان, مس سرچشمه
   91/02/09



......................................................................................................................................................................

راه اندازي كارخانه ذوب مس سونگون تا سه سال ديگر
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران خبر داد
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1877906
نويسنده: اسد فلاح


بيش از 40درصد مس کشور در آذربايجان شرقي توليد مي شود
    تبريز – مديرعامل شرکت ملي صنايع مس ايران از راه اندازي كارخانه ذوب مس سونگون آذربايجان شرقي تا سه سال ديگر خبر داد.
    محمد هادي اردبيلي در مراسم آغاز عمليات اجرايي کارخانه موليبدن و طرح توسعه تغليظ مس سونگون با اعلام اين خبر گفت: کارخانه ذوب مس سونگون يکي از طرح هاي مهم صنعت مس کشور است که با برخورداري از بالاترين تکنولوژي روز دنيا و اروپا با ظرفيت200 هزار تن و با مشارکت يک شرکت اروپايي و ايراني در حال اجرا است و با برنامه ريزي انجام شده اين طرح در سال 1391 با زمانبندي سه ساله به بهره برداري مي رسد.
    وي در ادامه تسريع در اجراي طرح هاي مس سونگون را اولويت اين شرکت دانست.
    وي همچنين از اجرايي شدن مذاکرات با کشور ارمنستان براي تبديل کنسانتره ارمنستان در معدن مس سونگون خبر داد و افزود: با اتمام کارخانه مس سونگون نه تنها هيچ کنسانتره اي از اين معدن خارج نخواهد شد، بلکه کنسانتره مس ارمنستان نيز در سونگون فرآوري خواهد شد.
    اردبيلي، مشارکت در سرمايه گذاري صنايع جنبي مس سونگون را توسط سرمايه گذاران بخش خصوصي و تعاوني مورد تاکيد قرار داد و افزود: امروزه کنسانتره از معدن خارج و به ساير استان ها مي رود و سه سال آينده نيز اگر تدابيري براي ايجاد صنايع جنبي و شهرک مس تحقق نيابد، قطعا مس منطقه به صورت شمش از معدن سونگون خارج خواهد شد که اين موارد بايد مورد توجه مسوولان محلي و استاني قرار گيرد و با حمايت نمايندگان استان و جذب سرمايه گذاران زمينه توسعه و اشتغال پايدار با سرمايه گذاران زمينه توسعه و اشتغال پايدار با راه اندازي صنايع پايين دستي و جنبي تحقق يابد.
    نايب رييس کميسيون صنايع ومعادن مجلس شوراي اسلامي نيز در اين بازديد گفت: بيش از 40درصد مس کشور در آذربايجان شرقي توليد مي شود. رضا رحماني با مهم دانستن تسريع در عمليات اجرايي آن اظهار كرد: بيش از يک هزار ميليارد تومان در معدن مس سونگون هزينه مي شود که اين رقم معادل پنج برابر بودجه عمراني استان آذربايجان شرقي است.
    رحماني اضافه کرد: از 65معدن موجود در کشور 52 معدن آن در استان آذربايجان شرقي قرار دارد که فقط 26نوع آن درحال بهره برداري است. نماينده مردم تبريز در مجلس، گفت: استان به جهت واقع شدن در شاهراه ترانزيتي اروپا و برخورداري از ناوگان حمل ونقل ريلي و جاده اي و شبکه بزرگراهي و مناطق آزاد يکي از استان هاي مهم کشور است که متاسفانه با وجود پتانسيل هاي بالقوه ازآن غفلت شده است که بايد مسوولان استاني و کشوري با برنامه ريزي به اين امر توجه ويژه داشته باشند.
    نايب رييس کميسيون صنايع ومعادن مجلس همچنين از ايجاد هنرستان معدن با موافقت هيات مديره صنايع مس ايران در حوزه مجتمع مس سونگون و با مشارکت معدن سونگون خبر داد و افزود: تقويت نيروي انساني ماهر بومي و جذب نيروي کار از بين تحصيل کردگان اين رشته در مقاطع مختلف مورد توجه جدي قرار گيرد.
    نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در ادامه با انتقاد از انتقال كنسانتره مس به كرمان گفت: فرآوري كنسانتره مس بايد در خود استان و منطقه فرآوري شود.
    دكتر عليرضا افزود: ورزقان آفريقا نيست كه خاكش را به ساير استان ها ببرند، بلكه بايد زمينه اي فراهم شود كه فرآوري كنسانتره در خود استان و منطقه فرآوري شود. وي تصريح كرد: بايد در عمليات اجرايي طرح سونگون بيش از پيش تسريع شود و كارخانه اي كه بايد 10 سال پيش افتتاح مي شد هم اكنون عمليات اجرايي آن آغاز شود. منادي خاطرنشان كرد: اگر درآمد مس در استان هزينه شود، منجر به توسعه و اشتغال پايدار و رونق اقتصادي منطقه خواهد شد.
    نماينده مردم تبريز در مجلس اظهار كرد: اگر فقط درآمد مالياتي آن به استان واريز شود، بالغ بر 400 ميليارد ريال مي شود كه اين رقم نقش به سزايي را در عمران و آباداني خواهد داشت. وي گفت: با وجود اينكه 40 درصد مس ايران در استان توليد مي شود؛ اما سهم برخورداري از درآمد آن ناچيز است. نماينده تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش از كمك 50 درصدي اعتبارات شركت مس به ورزش استان آذربايجان شرقي خبر داد.
    منادي افزود: كمك هاي شركت صنايع مس ايران با موافقت هيات مديره اين شركت به صورت مساوي بين دو استان كرمان و آذربايجان شرقي براي ارتقا و توسعه ورزش هزينه مي شود.
    
    اسد فلاح
    
 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 1818 به تاريخ 20/3/88، صفحه 24 (استان ها)
.....................................................................................................................................................................

مدیر معدن مس سونگون خبر داد
توسعه معدن مس سونگون با اکتشافات جدید
طراحی و انجام حفاری‌های اکتشافی جدید و بالا بردن تناژ ماده معدنی قابل اطمینان معدن مس سونگون در دستور کار قرار دار
 http://www.mespress.com/NSite/FullStory/News/?Id=1451
.
به گزارش مس پرس، معصوم باقرنژاد مدیر معدن مس سونگون با بیان این مطلب افزود: برای افزایش تولید باید در درجه نخست میزان ماده اولیه را ارتقا داد و در این راستا مهمترین اقدام انجام اکتشافات و دستیابی به ذخایر جدید مس است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این تجدید نظر در طراحی های معدن امری است که باید با توجه به سیاست های جدید شرکت ملی صنایع مس ایران به ان توجه ویژه داشت.
باقرنژاد بررسی و مطالعه آب های سطحی و زیرسطحی و انجام پروژه های زه کشی را امری ضروری خواند و تصریح کرد: علاوه براین باید مطالعات ژئوتکنیک نیز به صورت مداوم انجام و نحوه افزایش شیب معدن بررسی شود.
مدیر امور معدن مس سونگون، دورنمای این معدن را تامین 65 درصدی خوراک 3 فاز کارخانه تغلیظ از ابتدای سال 93 اعلام و تصریح کرد: در این خصوص پیش بینی هایی در راستای افزایش تناژ سنگ استخراج شده از 50 میلیون تن در سال 90 به 65 میلیون تن در سال 93 انجام شده است.

 کد مطلب: 1451  |  تاريخ: ۱۳۹۱/۳/۲۶  |  ساعت:  ۱۶ : ۴۷
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 

  معدن مس سونگون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
معادن ایران  ن  ب  و 
معادن سرب و روی ایران
معادن مس ایران
معادن آهن ایران
معادن طلای ایران
میدان‌های نفتی ایران
میدان‌های گازی ایران

معدن مس سونگون و کارخانه تولید مس سونگون در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله این کانسار از شهر تبریز ۱۳۰ کیلومتر، از اهر ۷۵ کیلومتر و از ورزقان ۳۰ کیلومتر بوده و در محدوده روستای تخریب شده سونگون واقع است. این معدن در یک منطقه کوهستانی با متوسط ارتفاع ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا واقع شده و در شمال باختری ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد. این کانسار به صورت توده نفوذی، بر روی رشته کوه‌های ارسباران (قره داغ) قرار گرفته‌است. این رشته کوه‌ها با ۸۰ کیلومتر عرض بخشی از کمربند آندزیتی آلپ- هیمالیا می‌باشند. رشته کوه‌های مزبور از سمت شرقی از انتهای کوههای تالش، جنوب شهرستان گرمی شروع شده و با روند غربی - شرقی از سوی غرب به رشته کوه‌های قفقاز در جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نیز آناتولی در ترکیه می‌پیوندد. در واقع این رشته کوه‌ها دنباله رشته کوه‌های قفقاز کوچک می‌باشند. بلندترین و مرتفع‌ترین نقطه این رشته کوه ۲۴۶۰ متر و پست‌ترین نقطه آن ۱۷۰۰ متر می‌باشد، بدین ترتیب اختلاف ارتفاع در محدوده معدن حدود ۷۵۰ متر می‌باشد که سبب ایجاد توپوگرافی شدید و دامنه‌های پرشیب شده‌است.
کانی سازی اصلی کانسار شامل کانی‌های مس و مولیبدن است و دومین تولید کننده مس ایران می‌باشد.
ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن(با توجه به اکتشافات انجام گرفته) حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده‌است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون حدود ۱٫۷ میلیارد تن سنگ مس با عیار ۶۱/. ٪ است است.[۱] در این معدن غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارند.

...................................................................................................................................................................................................................................
  http://www.ngdir.ir/plants/PPlantsDetail.asp?PID=16  
     پاييز 1382
معدن مس سونگون
   معدن مس سونگون در استان آذربايجان شرقي و در فاصله 73 کيلومتري شمال غرب شهر اهر در منطقه کوهستاني شمال ورزقان و 125 کيلومتري شهرستان تبريز واقع شده است. کارخانه کانه آرايي مس سونگون براي دو فاز 6 و 25 ساله طراحي شده است . فاز اول طرح،کارخانه اي با ظرفيت سالانه هفت ميليون تن خوراک است که در دست احداث مي باشد و در شش ماهه دوم سال 1383 راه اندازي خواهد شد. ميزان توليد سالانه کارخانه يکصد و پنجاه هزار تن کنسانتره مس با عيار 30 درصد خواهد بود . در فاز دوم ظرفيت سالانه کارخانه تا چهارده ميليون تن خوراک افزايش خواهد يافت . در فرآيند پرعيار سازي طراحي شده براي اين کارخانه، کانسنگ مس استخراج شده پس از خردايش اوليه به کمک سنگ شکن ژيراتوري، وارد انبار مواد درشت دانه خواهد شد. سپس مواد خرد شده به کمک آسياي خود شکن و گلوله اي، تا ابعاد زير 100 ميکرومتر آسيا شده و در ادامه تحت فرآيند فلوتاسيون قرار خواهدگرفت. عمليات فلوتاسيون در سه مرحله رافر، کلينر و رمق گيري انجام مي شود که مراحل رافر و رمق گيري به صورت مکانيکي و مرحله کلينر به صورت ستوني خواهد بود. بيش از 50 درصد مراحل احداث و تجهيز فاز اول کارخانه فرآوري مس سونگون تا پايان خرداد ماه 1382 به اتمام رسيده و در آينده نزديک با نصب و راه اندازي تجهيزات کارخانه به بهره برداري خواهد رسيد.

   معدن مس سونگون در استان آذربايجان شرقي و در فاصله 73 کيلومتري شمال غرب شهر اهر در منطقه کوهستاني شمال ورزقان و 125 کيلومتري شهرستان تبريز واقع شده است. کارخانه کانه آرايي مس سونگون براي دو فاز 6 و 25 ساله طراحي شده است . فاز اول طرح،کارخانه اي با ظرفيت سالانه هفت ميليون تن خوراک است که در دست احداث مي باشد و در شش ماهه دوم سال 1383 راه اندازي خواهد شد. ميزان توليد سالانه کارخانه يکصد و پنجاه هزار تن کنسانتره مس با عيار 30 درصد خواهد بود . در فاز دوم ظرفيت سالانه کارخانه تا چهارده ميليون تن خوراک افزايش خواهد يافت . در فرآيند پرعيار سازي طراحي شده براي اين کارخانه، کانسنگ مس استخراج شده پس از خردايش اوليه به کمک سنگ شکن ژيراتوري، وارد انبار مواد درشت دانه خواهد شد. سپس مواد خرد شده به کمک آسياي خود شکن و گلوله اي، تا ابعاد زير 100 ميکرومتر آسيا شده و در ادامه تحت فرآيند فلوتاسيون قرار خواهدگرفت. عمليات فلوتاسيون در سه مرحله رافر، کلينر و رمق گيري انجام مي شود که مراحل رافر و رمق گيري به صورت مکانيکي و مرحله کلينر به صورت ستوني خواهد بود. بيش از 50 درصد مراحل احداث و تجهيز فاز اول کارخانه فرآوري مس سونگون تا پايان خرداد ماه 1382 به اتمام رسيده و در آينده نزديک با نصب و راه اندازي تجهيزات کارخانه به بهره برداري خواهد رسيد.

....................................................................................................................................................................



گنجینه ای به نام مس سونگون وغفلت ما

طرح مس سونگون در 130 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز، 40 کیلومتری فاصله هوایی شمال غرب اهر و 30 کیلومتری شمال ورزقان واقع شده است. معدن مس سونگون بر روی کمربند جهانی مس موسوم به کمربند آلپ-هیمالیا قرار دارد...ظرفیت مجتمع مس سونگون در دو فازجداگانه برای تولید سالانه 300 هزار تن کنسانتره مس با عیار 30 درصد طراحی شده است که اجرای فاز نخست آن با ظر فیت 150هزار تن با تاخیر چند ساله در سال 85 صورت گرفته و فاز دوم نیز فعلا در انتظار اجرائی شدن است ...
  
طرح مس سونگون در 130 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز، 40 کیلومتری فاصله هوایی شمال غرب اهر و 30 کیلومتری شمال ورزقان واقع شده است. معدن مس سونگون بر روی کمربند جهانی مس موسوم به کمربند آلپ-هیمالیا قرار دارد.
این طرح در یک منطقه کوهستانی با متوسط ارتفاع 2000 متر بالای سطح دریا واقع شده و در شمال باختری ایران بر روی کمربند ماگمایی البرز- آذربایجان قرار دارد. توده نفوذی سونگون، بر روی رشته کوه های قره داغ و ارسباران قرار گرفته اند. این رشته کوه ها با 80 کیلومتر عرض بخشی از کمربند آندزیتی آلپ- هیمالیا می باشند. رشته کوه های مزبور از سمت شرقی از انتهای کوههای تالش، جنوب شهرستان گرمی شروع شده و با روند غربی - شرقی از سوی غرب به رشته کوه های قفقاز در جمهوری ارمنستان و نیز آناتولی در ترکیه ملحق می شوند. در واقع این رشته کوه ها دنباله رشته کوه های قفقاز می باشند
با توجه به اکتشافات انجام گرفته و بر اساس اطلاعات منتشر شده ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن حدود 800میلیون تن برآورد شده است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون حدود 9/۱ میلیارد تن سنگ مس با عیار 67/. % است .
ظرفیت مجتمع مس سونگون در دو فازجداگانه برای تولید سالانه 300 هزار تن  کنسانتره مس با عیار 30 درصد طراحی شده است که اجرای فاز نخست آن با ظر فیت 150هزار تن به دلیل غفلت های انجام شده با تاخیر چند ساله در سال 85 صورت گرفته و فاز دوم نیز فعلا در انتظار اجرائی شدن است .
طبق مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری قرار است در فاز دوم مجتمع مس سونگون با احداث کارخانه دوم تغلیظ ضمن افزایش ظرفیت تولید کنسانتره به میزان 150 هزار تن ، کارخانه هائی مانند مولیبدن، ذوب، اسید و پالایش و کاتد در جوار این مجتمع راه اندازی شود.
بنا به گفته مسئولین امر برای انجام  این مهم حداقل به اعتباری بالغ بر 1.2 میلیارد دلار نیاز است که شاید تهیه منابع این رقم یکی از دلایل  اصلی به تعویق افتادن پروژه های یاد شده بوده است.
اگراین پروژه مهم در ظرف مدت چهار الی پنج سال اجرایی شود برای حدود 3 هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از 10 هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد نمود و با سرازیر شدن درآمدهای کلان در نتیجه این سرمایه گذاری، موجبات رشد و رونق اقتصادی منطقه در سطح استانی و ملی فراهم خواهد شد.
مس ، فلزی است که بعنوان یک کالای واسطه ای یا نهایی در بسیاری از بخشها کاربردهای بسیار متنوعی دارد . به شکل تصفیه شده در واحد های تولیدی شمش های مسی ، ریخته گیریها ، واحدهای مفتول سازی ، واحدهای تولیدکننده فرآورده های برنجی و با تبدیل به فرآورده هایی نظیر سیم بدون پوشش ، کابل و سیم پوشش دار ، نوار و تسمه لوله ، میله ، محصولات ریخته گری و ...  مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین مورد استفاده نهائی از مس در صنایع برق و الکترونیک صورت می گیرد و حدود 46 درصد مصرف مس جهان مربوط به این بخش است با این توصیف و با وجود بیش از 35 درصد ذخایر مس ایران در ارسباران یکی از محورهای توسعه این منطقه به ویژه شهرستانهای اهر و ورزقان رونق صنعت مس و راه‌اندازی صنایع جانبی و پایین دستی آن می تواند باشد. 
به نظر می رسد اهمیت وحساسیت های این پروژه مهم و حیاتی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است به طوری که گاهی درعرصه انتخابات محلی و مقاطع مختلف این صنعت نوپای استان مورد بی مهری و تاخت و تاز عده ای ناآگاه و یا مغرض قرارمی گیرد. اگرچه اولویت جذب و اشتغال در اینگونه طرحها در شرایط مساوی بامردم منطقه می باشد اما کسانی که به جای تبیین اهداف و آثار مثبت اقتصادی دراز مدت این صنعت و پی گیری راهکارها و برنامه های راهبردی افق چشم انداز طرح سونگون ،انتظارات مردم را صرفا در حد به کارگیری چند نفر در این طرح عظیم پایین می آورند بدون آنکه بستر های طبیعی سرمایه گذاری را فراهم نمایند و با ایجاد کمیته های تعیین صلاحیت و مرزبندی به اصطلاح در صدد احقاق حقوق مردم فلان شهر و روستا برمی آیند آیا جز این است که به نام دفاع از اشتغال و... سرپوشی بر ضعف های خود می گذارند و فرصت های واقعی توسعه و سرمایه گذاری را با ایجاد و دامن زدن به اختلافات بین شهرها و روستاهای منطقه خواسته و یا ناخواسته یکی پس از دیگری از میان بر می دارند.
صنعتی که نیازمند حد اقل 12000 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای تکمیل و راه اندازی فازهای توسعه ای و زیربنایی آن است فراتر از نام یک شهر، منطقه و حتی استان می باشد و تحقق اهداف آن بدون حمایت و پشتیبانی مسئولین و دست اندرکاران استانی و کشوری به ویژه مجمع نمایندگان استان میسر نخواهد بود و تداوم اشتغال مردم منطقه زمانی تحقق می یابد که سرمایه گذاری های جدید در یک فضای عاری از اختلافات منطقه ای انجام پذیرد و فرصت های اشتغال برای همه به صورت یکسان ایجاد شود  و الا مقابل هم گذاشتن چند شهر و روستا و اینکه فلان کارمند جزء از فلان شهر اطراف باشد یا نباشد به هیچ وجه به رشد و پویایی این صنعت کمک نمی کند و ملاک و معیار درستی بر ارزیابی تحقق اهداف و برنامه های تعهد شده و عملکرد مدیران آن نمی تواند باشد و ممکن است به دلیل پرداختن به مسائل کم ارزش وحاشیه ای و باز ماندن از اصل قضیه اجرای فاز دوم توسعه را با تاخیر های چندین ساله مواجه  و با پشت سر گذاشتن فرصتها این گنجینه با ارزش را مفرغ نماید. 
http://www.dini-v.com/view-94.html 
......................................................................................................................................................................................................................
http://www.ngdir.ir/GeoportalInfo/PSubjectInfoDetail.asp?PID=422&index=0
طرح مس سونگون

      موقعيت جغرافيايي

      تاريخچه معدن سونگون

      ..................
[صفحه 1 از 20] 12 3 4 5 6 7 8 9 بعدي 
  صفحه 1
آخرينبعدي

بانک اطلاعات مس
   موقعيت جغرافيايي:
   طرح مس سونگون در استان آذربايجان شرقي، در بخش ورزقان، در 130 كيلومتري شمال تبريز و 28 كيلومتري شهرستان ورزقان در يك ناحيه كوهستاني واقع است. نزديکترين راه دسترسي به منطقه جاده تبريز- ورزقان- اهر مي باشد.
   اين طرح در يك منطقه كوهستاني با متوسط ارتفاع 2000 متر بالاي سطح دريا واقع شده و در شمال باختري ايران بر روي كمربند ماگمايي البرز- آذربايجان قرار دارد. روستا و توده نفوذي سونگون، بر روي رشته کوه هاي قره داغ و ارسباران قرار گرفته اند. اين رشته کوه ها با 80 کيلومتر عرض بخشي از کمربند آندزيتي آلپ- هيماليا مي باشند. رشته کوه هاي مزبور از سمت شرقي از انتهاي کوههاي تالش، جنوب شهرستان گرمي شروع شده و با روند غربي - شرقي از سوي غرب به رشته کوه هاي قفقاز در جمهوري ارمنستان و نيز آناتولي در ترکيه ملحق مي شوند. در واقع اين رشته کوه ها دنباله رشته کوه هاي قفقاز مي باشند. بلندترين و مرتفع ترين نقطه 2460 متر و پست ترين نقطه 1700 متر مي باشد، بدين ترتيب اختلاف ارتفاع در محدوده معدن حدود 750 متر مي باشد که سبب ايجاد توپوگرافي شديد و دامنه هاي پرشيب شده است.
  

موقعيت جغرافيايي معدن مس سونگون
    رودخانه‌هاي سونگون و پخير در اين منطقه در جريان هستند و پس از پيوستن به هم رودخانه ارغنه چاي را تشکيل مي دهند.
   حداكثر درجه حرارت در اين منطقه در مرداد ماه به بالاي 30 درجه سانتيگراد مي‌رسد و حداقل درجه حرارت در دي ماه به زير 4 درجه سانتيگراد خواهد رسيد . جهت غالب وزش باد منطقه از سمت جنوب غربي است.
   توده هاي دگرسان شده سونگون با وسعتي حدود 6 کيلومتر مربع در 60 کيلومتري شمال‌غرب اهر قرار گرفته‌اند. دو توده پورفيري دگرسان شده منطقه سونگون يکي در مجاورت دهکده سونگون و ديگري به فاصله 2.5 کيلومتري جنوب توده اولي واقع شده است.
 


......................................................................................................................................................
 http://h-saeinik.blogfa.com/post-287.aspx
 

مطالبی مفید از مس - برگرفته از تحقیق آقای زمانی

به  اين  ترتيب ايران از حيث ذخاير  معدني  مس جهان در رتبه  هفدهم  بوده و عمده اين ذخاير در  استان‌هاي  كرمان  و آذربايجان قرار دارد. ذخاير معدني كشورهاي آسيايي (به استثناي چين و ژاپن)معادل 7500ميليون تن است و ايران پس از اندونزي  داراي بيشترين ذخاير مس و در مقام دوم  آسيا جاي دارد . پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه ميزان مصرف مس در سال‌هاي آتي روند  صعودي  خواهد داشت به طوري كه در سال  1388  (2009 ميلادي)  به مرز   20ميليون تن   در جهان خواهد رسيد.
 در حال حاضر سهم ايران از توليد مس محتوي كنسانتره در دنيا حدود  5/1 درصد  است و اين سهم از كل توليد قاره آسيا به حدود  5/7  درصد مي‌رسد.توليد مس در ايران با اجراي طرح‌هاي توسعه در حال افزايش است و پيش‌بيني مي‌شود سهم ايران از توليد جهاني فلز سرخ روز به‌روز بيشتر شود
 اخبار مس صادراتی ایران
*رشد ‌صادرات شركت مس
عملكرد شركت ملي صنايع مس ايران در 11 ماه امسال نشان مي‌دهد كه ميزان توليد، استخراج، ‌فروش و صادرات اين شركت افزايش داشته است.
به گزارش روابط‌عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران  (ايميدرو) ، ‌در اين مدت توليد مس كاتدي از 193 هزار تن  فراتر رفت كه اين رقم  2 درصد  بيش از توليد مدت  مشابه  سال گذشته  است. همچنين  ميزان استخراج از معادن اين شركت در استان‌هاي كرمان و آذربايجان شرقي نيز با رشد 4 درصدي به 7/87 ميليون تن رسيد. اين شركت توليد كنسانتره مس را به 5/817 هزار تن رساند كه اين رقم 6 درصد  بيش  از توليد كنسانتره مدت مشابه  سال  گذشته بوده است. از سوي ديگر، بررسي آمار فروش داخلي و صادرات  شركت ملي صنايع مس نشان از  رشد  قابل توجه  در  اين بخش‌ها مي‌دهد؛ طوري كه ميزان فروش داخلي و صادرات به ترتيب با افزايش 33  و 4/91درصدي  نسبت به عملكرد 11 ماه سال گذشته همراه شده است. شركت ملي صنايع  مس  ايران تا  پايان بهمن ماه امسال توانست  945 ميليون دلار  انواع محصولات مسي و كنسانتره اين ماده معدني را روانه بازارهاي مصرف خارج كشور كند.  در همين  حال  فروش  داخلي در اين مجموعه نيز از 7 هزار و 371 ميليارد ريال عبور كرد.
شركت ملي صنايع مس ايران به عنوان صادركننده نمونه كشور در سال  1388 در  بخش صادرات  غيرنفتي  برگزيده شد.
به گزارش  روابط عمومی  شرکت  ملی  صنایع مس  ایران ،طی  مراسمی با حضور معاون اول رییس جمهور، لوح برترین صادر کننده به دکتر اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران اهدا شد.
بر اساس این گزارش ، دستيابي به اين مهم  با  صادرات محصولات مسي به ميزان  يك ميليارد و 250  ميليون دلار حاصل شده است. بنا بر این گزارش، سال گذشته  210 هزار تن  مس كاتد توليد شده كه 60  درصد  آن پس از تامين نياز داخلي، صادر شده است.این گزارش می افزاید: در سال 1389 ركورد توليد مس در كشور شكسته شده و برنامه ريزي اين شركت، عرضه50 درصد آن به بازار داخلي و 50 درصد نيز براي صادرات خواهد بود.

بر اساس این گزارش ، شركت مس  دو هزار ميليارد تومان  پروژه  توسعه  در دست اجرا دارد و با اجراي اين طرح ها، توليد مس كشور در كوتاه مدت به 440 هزار تن و در ميان مدت به 700 هزار تن خواهد رسيد.
 رکورد تولید مس در ایران شکسته شد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد: با تولید  206 هزار  و 113 تن مس کاتد در سال 87  رکورد تولید مس در کشور شکسته شد.
به گزارش  روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، محمد هادی  اردبیلی  گفت: بیشترین میزان رکورد تولید مس در کشور با حدود 203  هزار تن مربوط به سال  86 بود که به این ترتیب بیش از  3هزار تن  بهبود یافته است.
وی با بیان اینکه صنعت مس کشور در سال 87 با افزایش تولید در همه محصولات رکورد شکسته است، افزود: استخراج سنگ سولفوری از معادن مس کشور از مرز  35 میلیون تن  در سال  87 گذشته و نسبت به سال 86 از رشد 3 درصدی برخوردار بوده است.
وی با اشاره به اینکه در کارخانه‌های تولید کنسانتره  شاهد  رشد  2 درصدی نسبت به سال  86 بودیم، افزود: در بخش تولید مفتول 8 میلیمتری  در سال 87 نیز 10 درصد افزایش تولید صورت گرفت.به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، تولید فلزات گرانبها و لجن طلا و نقره در سال گذشته 23 درصد بیش از سال 86 بود.
اردبیلی ضمن اشاره به شکستن رکورد تولید در سایر مجتمع‌ها همچون میدوک و سونگون تاکید کرد: کنسانتره تولیدی سال   87  مجتمع مس میدوک به  151 هزار  و  414 تن  و  مجتمع مس سونگون نیز به  110 هزار  و  425 تن  رسید.
 افزايش توليد مس در ايران تا سال 2014۱۶
شهريور ۱۳۸۹
سازمان  بين‌المللي  تحقيقات  مس در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرد ميزان توليد جهاني مس تا سال   2014 ميلادي  به بيش از  24 درصد  افزايش خواهد يافت. ميزان توليد جهاني مس تا سال 2014 ميلادي با رشد 4/4درصددر سال به بيش از  2/24 ميليون تن  خواهد رسيد.  با توجه به امكانات  و تجهيزات فعلي و  حجم سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در پروژه‌ها، ميزان توليد جهاني مس طي سال‌هاي 2009 تا 2013  بيش از  7/4 ميليون تن  معادل  24 درصد رشد خواهد داشت. بر اساس اين گزارش ، ظرفيت توليد كنسانتره مس نيز تا سال 2014 با 8/3 ميليون  تن  افزايش به بيش از  19  ميليون تن  خواهد  رسيد. بيشترين سهم گسترش پروژه ‌هاي توليد مس مربوط به  برزيل،  شيلي ،  كنگو، مغولستان ، پرو ، آمريكا و زامبيا  خواهد بود  كه  مجموعا  72  درصد يا  4/3 ميليون تن  از كل رشد توليد  جهاني مس تا سال 2014 را  در اختيار خواهند داشت.براساس اين گزارش، ظرفيت ذوب مس در جهان نيز تا سال  2014 با 6/2  درصد  افزايش به بيش از 7/20 ميليون تن خواهد رسيد. آسيا با 3/2 ميليون تن بيشترين سهم را در اين بين خواهد داشت كه كشورهاي چين ، ايران و هند  شاخص‌ترين كشورها در زمينه رشد ظرفيت ذوب مس تا سال 2014 خواهند بود
 توليد مس ايران به 300 هزارتن در سال مي رسد
سازمان زمين شناسيامريكا، شيلي را به عنوان بزرگ ترين توليدكننده مس جهان در سال 2009 ميلادي معرفي كرد. البته در فهرستي كه اين سازمان امريكايي اعلام كرد نامي از ايران برده نشده است چراكه ايران به رغم برخورداري از سهمعدن بزرگ مس، سالانه 218 هزار تن مس توليد مي كند كه با اين ميزان در قعر جدول قرار دارد. به گزارش ايسنا، بر اساس گزارش منتشرشده از سوي سازمان زمين شناسي امريكا، شيلي با توليد پنج ميليون و 320 هزار تن مس در سال گذشته ميلادي به بزرگ ترين توليدكننده اين فلز استراتژيك در جهان تبديل شد. بعد از شيلي نيز كشورهاي پرو با يك ميليون و 260 هزار تن، امريكا با يك ميليون و 190 هزار تن و چين با 900 هزار تن در رده هاي دوم تا چهارمبزرگ ترين توليدكنندگان
 مس در جهان
قرار گرفتند. همچنين پيش بيني مي شود توليد مس ايران تا پايان سال 2010 ميلادي به حدود 300 هزار تن در سال برسد كه حتي با اين ميزان توليد كشورمان باز هم جايي در بين 10 توليدكننده بزرگ مس در جهان ندارد. از سوي ديگر بر اساس گزارش سازمان زمين شناسي امريكا، توليد جهاني مس در سال گذشته ميلادي 15 ميليون و 800 هزار تن برآورد شده است كه اين رقم نسبت به توليد سال 2008 افزايش 6/2درصدي را نشان مي دهد. توليد جهاني مس در سال 2008 ميلادي به حدود 15 ميليون و 400 هزار تن رسيده بود. در اين گزارش، كشور شيلي با 160 ميليون تن داراي بيشترين ذخيره مس در جهان معرفي شده است. بعد از اين كشور نيز پرو با  63 و مكزيك  با 38  ميليون  تن در رده هاي  دوم  تا سوم جاي گرفتند. همچنين مجموع ذخيره مس جهان حدود 540 ميليون تن برآورد شده است. توليدات معدنی جهان در سال 2007، به 6/15 ميليون تن رسيده است و مهمترين کشورها نيز در ناحيه آمريكاي  جنوبی و بخصوص کشور شيلي بزرگترين توليد کننده مس جهان، می باشند.ميزان توليد مس تصفيه شده جهان در سال 2007 حدود 3/18 ميليون تن بوده است. چين بزرگترين توليدکننده مس تصفيه شده در جهان بوده و حدود 20% از توليدجهان را تشكيل می دهد.
مصرف مس در ايران و جهان
ميزان مصرف جهانی مس در سال 2007، حدود  1/18 ميليون  تن برآورد شده است. مهمترين مصرف کننده مس به لحاظ منطقه ای کشورهای شرق آسيا و چين با بيش از 6/3 و 5/4 ميليون تن می باشند.
ميزان رشد مصرف  مس در سطح جهانی  علی رغم نرخ رشد پايين مصرف در برخی کشورهای صنعتی و بخصوص ايالاتمتحده، به دليل ميزان افزايش مصرف بالای چين همچنان از نرخ بالاتری به نسبت رشد متوسط آن برخوردار بوده است. بيشترين ميزان افزايش مصرف نيزدر  چين  ديده می شود و سهم مصرف  چين نيز در دوره مورد پيش بينی افزايش قابل توجهی خواهد داشت و تا سال 2011 و 2030 ميزان مصرف مس چين  از حدود 6 ميليون تن مس فعلی بترتيب به بيش از 8 و  12ميليون تن  خواهد رسيد. در اين دوره مصرف  هند ، روسيه و ساير کشورهای در حال توسعه نيز  افزايش  قابل توجهی خواهند داشت. ولی مصرف کشورهای صنعتی غربی از رشد چندانی برخوردار نخواهند بود و در برخی موارد مانند ايالات متحده دارای رشد محسوسی نيز نخواهند بود.
بيشترين ميزان مصرف مس در ايران در سالهای 82 و 83 ديده می شود. اين ميزان با توجه به ثبات تقريبی فروش داخلی شرکت ملی صنايع مس، عمدتاً در نتيجه افزايش واردات مس در اين برهه بوده است. کاهش ميزان مصرف در سالهای 84 و 85 به دليل کاهش تقاضای بازار داخلی در نتيجه افزايش قيمت مس، بوده است.
                                                                     ذخاير مس
*ذخائر جهاني مس
ميزان  منابع  مس جهان در حدود  3/2 ميليارد تن  برآورد شده است، که منابع خشکی حدود  6/1 ميليارد تن  و  ذخائر دريائي حدود 7/0 ميليارد تن  از اين ميزان را تشكيل می دهد. ميزان ذخاير  جهانی معادن  مس  در  سال 2005  معادل حدود 470 ميليون تن مس محتوی  برآورد  شده است که کشور شيلي به تنهائي نزديك به 30% از اين ذخاير را در اختيار دارد. ايران با داشتن بالغ بر  14 ميليون تن  مس محتوا بيش از  3 درصد  از اين ذخائر را بخود اختصاص داده است. لذا به لحاظ ذخاير مس، ايران رتبه دوازدهم دنيا و چهارم آسيا را دارا مي باشد. شركت معدني كودلكو شيلي با داشتن قريب به 18 درصد ذخاير بالاترين سهم را به خود اختصاص داده و شركت ملي صنايع مس ايران نيز با دارا بودن حدود 3 درصد از ذخائر  معدني  دنيا در مقام مقايسه به  لحاظ ذخيره  در بين شركتهاي برتر  معدني  مس، در جايگاه دهم قرار گرفته است.
 معادن بزرگ ايران
*معدن مس سرچشمه
اين معدن يكي از بزرگترين معادن روباز جهان به شمار ميرود و ذخيره زمين شناسي آن،  بالغ بر 1224 ميليون تن سنگ سولفوري با عيار متوسط 69/0 درصد برآورد شده است. كل ذخيره قابل برداشت فعلي برابر 772 ميليون تن با عيار74/0 درصد مي باشد.
*معدن مس ميدوك
ميزان ذخيره زمين شناسي اين معدن 178 ميليون تن باعيار متوسط 83/0 درصد محاسبه گرديده كه از اين مقدار به ميزان 144 ميليون تن آن باعيار 85/0 درصد قابل استخراج مي باشد.
*معدن مس سونگون
ميزان ذخيره زمين شناسي معدن مس سونگون در حدود 806 ميليون تن با عيار 61/0 درصد مس برآورد شده كه 388ميليون تن آن با عيار متوسط 62/0 درصد قابل برداشت است
.
+ نوشته شده در  چهارشنبه یکم دی 1389ساعت 9:37  توسط حسین ساعی نیک  |  یک نظر



No comments:

Post a Comment